O projektu Stavění cest Pro média Inzerce Přidej článek Kontakt
 
FACEBOOK TWITTER

Labutí píseň a návraty

Podcast
Horolezectví
Hory
Ledy a mixy
Skialpinismus
VIDEO
Lezení
ČR
Svět
Závody
Lokality
Písky
VIDEO
Bouldering
ČR
Svět
Závody
Lokality
VIDEO
Lezecká škola
Kdo jsme
Nabídka
ODDÍL
Články
E-škola / Video
A-Z
MENU
FACEBOOK TWITTER
Horolezectví
LEZENÍ
BOULDERING
LEZECKÁ ŠKOLA
LEZENÍ - Video

Labutí píseň a návraty

12.12.2016
Labutí píseň a návraty

Výkonostní lezení je specifické v tom, že vynechá-li člověk několik tréningů, může začínat neustále od začátku, hůře se také dosahuje progerese a posunu při lezení na obtížnost. Jakékoliv zranění, či nemoc celý proces značně zpomalují a opakují-li se tyto nucené pauzy častěji, člověk musí hledat další a další motivaci, dokázat se nejen vrátit tam, kde byl, ale hlavně přesvědčit hlavu, aby chtěl vůbec bojovat a vše opět posouvat dál.

 

Sám jsem s tímto zacyklením bojoval tři roky a seznávám, že nejhorší bylo příjmout fakt, že člověk lezl hluboce pod původní průměr a ono srovnání dosti ubíjelo. Nacházat si další a další motivační questy bylo pak o to těžší a náročnější. Na druhou stranu však chci věřit, že vše bylo jen další průpravou pro výzvy náročnější a že nejsou tyto “zbrždění” bez příčiny.

 

Jeden z mála lezců, který se s podobnými cykly setkával je Iva Vejmolová. Právě tuto holčinu mám navíc spojenou s jedním mým návratem po úrazu kolene. Onen návrat byl v Labutí písní a Ivin program byl nakonec pro mne přelezový. Po letech jsem ji tedy požádal o sdílení její zkušenost s návrtay a mmj. také o přelez této krásné cesty, která nás takto neformálně propojuje:

 

 

Klíčová slova pro tento článek: Labutí píseň, Holštejn, Iva Vejmolová,
Diskuze (19 příspěvků)
13.12.2016   10:33:46
pepa
Nedávno se vedla velká diskuze o prodlužování jištění při přelezu Rekonstrukce, co teď cipové ?????
13.12.2016   13:23:24
Michal
Asi tak, holt dvojí metr :-(
13.12.2016   14:00:36
Adam
V této cestě je ale naprosto zásadní, že člověk vyššího vzrůstu cvakne první borhák z police, popřípadě když to ne, tak se natáhne z dalšího chytu - lehké, kontrolovatelné, bezpečné. V případě cvakání až ze spoďáku jako Ivča (jinak prostě nemá šanci), hrozí pád z minimálně 7m a z relativně těžkých kroků. V zahraničí se první cvaklá naprosto neřeší (bohužel, o expertech se třetí či čtvrtou cvaklou ani nemluvím) a je to standard, což by naprostá většina menších lidí udělala. Myslím, že je v tomto případě zcela v pořádku si takto "přidat" BH, který by tam stejně měl podle mého názoru být navíc. Pro vyššího člověka to morálové není vůbec a ještě ani v težké sekvenci nemusí cvakat, pro malého by případný rozhodně neskončil jen zlomenou nohou. Morálovost pod prvním není rozhodně záměrem autora - spíš, že šetřil peníze a čas a nedával další BH rovnou na polici. Rekonstrukce je však něco jiného - tam je záměrně druhý BH vysoko a je to stejné pro malého i velkého, psychická stránka je součástíí cesty - 2.BH cvakají všechny postavy ze stejného chytu. Navíc s dobrým jističem je to sice nepříjemný a zem lízající pád, ale pravděpodobně bezpečný.
13.12.2016   17:24:23
pepa
keci, tak je to ve většině cest na Vaňousích a mnohých v krasu, kdo si myslí , že kvalitním jištěním se cesta znehodnotí, ať dělá hodnotný solo přelez a basta !!!!
13.12.2016   18:09:05
Vlk
S Rekonstrukcí souhlasím, mně tam prvolezec padl pod třetím a skončil metr nad kamenem:-). Tam je psychika sviňa. Vzhledem k tomu kdy Pavel dělal píseň, tak si nemyslím, že materiál byl problém, musím se ho příležitostně zeptat, co ho k tomu tehdy vedlo. Zde to malým nezávidím, vím do čeho jdou a bylo by to zbytečné hrdinství si neprodloužit první a v lepším případě skončit s těžkým úrazem. Tady je rozdíl délky zásadní.
14.12.2016   11:15:31
Zaoralf
Mimochodem, nedá se v Labuti pod prvním na polici něco založit? Tím by se to dalo elegantně vyřešit, ne?
14.12.2016   13:08:40
Willhem
Jen ne zakládání na Vaňousech a jiných "sportovních" sektorech. To, že si Vlk založí pod prvním ve Volání je hezký, ale zdaleka ne každý s tím počítá a pak jen čumí nebo to obleze Přes les. Stejně si pak zaleze/zalítá ažaž. Labutí píseň je taky jasná, narozdíl od Rekonstrukce.
14.12.2016   14:29:07
Zaoralf
Já v zakládání nevidím žádný problém...
14.12.2016   16:25:23
Vlk
Dnes je volání v pohodě, řeší to první nýt od Adamovy cesty napravo, cvaká se z dobrých a v pohodě a ani to pak netáhne, je níž. Takže se člověk nemusí bát, že s ním něco pod prvním náhodou uletí. Tím je debata o Volání vyřešena:-).
14.12.2016   16:59:27
Willhem
File, není to tak dlouho, co sis nacvakával šáhlem kde co a rozhodně to nebývalo první jištění
14.12.2016   17:31:39
zaoralf
To dělám dodnes, ale pouze pro urychlení nacvičení. Při ostrém ctím pravidla. To ti potvrdí všichni, co se mnou lezou. Za mě je to tak, že každé postupové jištění smím cvakat pouze jednou. Na volbě lezce však zůstává, jak si daný postupový bod prodlouží a z jaké pozice ho cvakne. V Krase je takových cest/případů fůra. 1.bh v Panenství, 4.bh, ve Variantě Geneze, 1. bh v Souhře náhod, 3. bh ve Phar Lapovi a mohl bych pokračovat dále...
16.12.2016   09:23:02
DavidK
Hm, to já si ale Filipe myslím, že zrovna v tvém případě tenhle přístup není dobrý. Jde o prd, ale pokud přelezené cesty bereš jako jakousi prestiž uvnitř lezecké komunity (jak mi to při pohledu na to, jak to prezentuješ připadá), tak si myslím, že bys takhle své přelezy realizovat neměl. Zrovna třeba v případě Vaňousů si myslím, že je to tak, že zejména dvojice Pilka / Weisser cesty nejdřív nacvičila a pak přelezla a podle toho vypadalo i umístěné jištění - tedy tak akorát, resp. ještě trošku méně. A nemyslím si, že by to v klíčovém přelezu vylezli tak, že by si cokoliv prodlužovali, nebo přicvakávali z jiné cesty (kromě zakládaného jištění). Takže si myslím, že pro "ten" konkrétní přelez, kdy řeknu, že jsem cestu vylezl a chci z toho mít náležitý kredit, tak cestu prostě vylezu bez dalších "berliček". Samozřejmě, jiný přístup je, když se cesta leze třeba opakovaně, tréningově, nebo není zrovna "přelezový" den (což je většina:-)), tam je jakékoliv ulehčení na místě :-). Další otázka je, jestli je to tak "správně" - ne každý si dnes chce cestu před přelezem/prolezem nacvákávat šáhlem, nebo z vedlejší cesty, předpřipravovat, nebo prodlužovat jištění. Nebo když sem přijede někdo, kdo to nemá za barákem, výkonnostně na cestu v pohodě má, ale protože nezná "finty", tak mu to zbytečně bere možnost si cestu vylézt. Mně by přišlo vhodnější, že třeba v případě těch Vaňousů upravit to při přejišťování tak, ať se to dá lézt od spodu bez rizika pádu na zem (Vlkova poznámka, že si přicvakne něco odvedle mi přijde alibistická). A nemusí to nutně znamenat přidávat rastr borháků. No a ještě k tomu prvnímu v Labuťce - možná si to nepamatuju přesně, ale není to první posunuté o cca 20 cm nahoru? Mám pocit, že je pod ním díra po starém jištění. Když jsem to zkoušel nacvakávat zdola, tak jištění v úrovni první díry bych cvakl, ale to současné už je tak vysoko, že cvaknout tam karabinu pro mě znamená takový lehce dynamický pohup, který se mi prostě dělat nechce.
16.12.2016   10:27:21
Willhem
File, při ostrém "ctíš pravidla" (čí, kdo je stanovil?) a nácvik ojebeš a zdúvodníš si to "urychlením nácviku"? Co bouldry? Třeba něco autor vylezl, když byl sám a s jednou matkou a ty to samé v sajtně s chytačem a vypolstrovaným dopadem. To určitě není jedno a to samé nebo snad jo?
16.12.2016   11:05:24
Petricek
Souhlasím s Vilémem a Dejvem, muset zakládat frendy ve sportovní oblasti jako Vanousy je pitomost, na to jsou lepší hřiště. Přitom by stačil jeden borhák dole, který by ve Volání nic neměnil. V Labuti je původní díra níž, ale menší člověk by ji stejně z police necvaknul. Tohle umělé dělání morálových problémů je houpé a otravné, domácí, kteří vědí, cesty připravují šáhlama nebo z vedlejších a přespolní, když lezou poctivě odspodu, se div nepřizabijí.
16.12.2016   12:23:49
Zaoralf
Hrozně se mi líbí, jak je lezení subjektivní záležitost a jak to každý vnímá jinak. Nemyslím si, že by existovala pouze bílá a černá strana mince. Na vše lze pohlížet z různých úhlů. Já prostě myslím, že když použiji šáhlo nebo si cestu nacvakám z druhé cesty, tak to není problém. Pokud to tak pak i prezentuji. V ostrém pokuse pak nedělám prvopřelez jako autor (nemám stejné podmínky jako on - lezu to v jiných lezečkách, za jiné teploty, s více bouldermatkama, třeba i jiným programem,...), ale pouze PP (RP) přelez té které cesty. Dodržím-li obecné podmínky (vše cvakat jen jednou, ctít linii cesty,...) tohoto stylu, mám splněno.
16.12.2016   13:25:59
DavidK
No, nemyslím si, že by zrovna tohle vnímal každý jinak. Pokud chceš mít cestu "zapsanou" tak, aby si ostatní řekli, jo, je dobrej, dal to. Tečka. Tak tam prodlužování prostě nepatří. Na pravidlo "jednoho cvakání" jsi přišel kde? To si jako třeba v tom PharLapovi cvakneš prodloužené třetí, ale zkrácené (normální) už ne? Nebo si tady Iva měla cvaknout prodloužené první, ale podruhé už ne? Vždyť ty jištění se tak blbě cvakají právě proto, aby byly tam kde jsou potřeba. Kdysi jsem tě viděl, jak jsi lezl Prince a chuďase - s hodně prodlouženým předposledním (nebo posledním?) - to mi prostě už přišlo za hranou, tam je to ještě těžké jak lezecky, tak psychicky (taky jsi v tom několikrát spadnul a nemít to prodloužené , tak se proletíš o něco víc) a protažením zrovna tohoto jištění zrovna v této cestě si cestu oproti jiným přelezcům zlehčuješ a hodnotu přelezu snižuješ. Ale jak už jsem psal (a říkali mnozí :-)) jde o prd. Lezeš dobře, evidentně tě to baví, dáváš tomu hodně a to je v pořádku. Jen je pak škoda, že to "pokulhává" na takových "maličkostech". A zase - lezeš-li pro sebe, nikam to a o tom nepíšeš, tak je to samozřejmě jedno, pokud to už ale prezentuješ a chceš mít jakýsi "kredit", tak by to v tomto ohledu chtělo jaksi víc citu pro tu hranici "opravdového". Jinak šáhlování a cvakání z vedlejších cest samozřejmě problém není, je to jen opruz :-)
16.12.2016   14:51:24
Honza
Filipovo pravidlo cvaknout jisteni jen jednou ( v tom pripade tak 90% holek vse osralo :-)) a dodrzovani jakychsi obecnych podminek je teda hoodne vagni definice. Na druhou stranu no a co? Smarja tak to tak leze a vyleze to tak co? Nekdo to leze jinak a hotovo. Tady je zas eticka krasova komise v plne zbroji. Jeste neprobehlo tema zakazanych chytu. Stejne je to cele uplne sumak a jaka prosimte prezentace? Se mi zda ze to cele beres nejak vazne :-) Svišť kdyz zacal skodit v krase tak to cele nacvicil na TR a pak to poslal a bylo za 2h posekane.
17.12.2016   12:47:59
PavelKa
pokud budu dodržovat daná pravidla oblasti(mágo ...) tak si budu lézt jak chci, otázka jak a komu budu své lezení prezentovat !!!!!!!
04.01.2017   18:04:37
honza k.
já bych v prodlužování neviděl žánej problém. v první řadě lezu pro zábavu a ne proto abych skončil ve špitále...takže si klidně prodoužím každý preso, když budu vědět, že mi hrozí držka. žijem jen jednou (i když budhisti říkaj že je to nekonečný cyklus zrození/smrt než dosáhneme nirvány, ale kdo ví jestli se příští život nenarodím jako prase v chlívku)
 Přidat vlastní názor
Napiš číslicemi "dvacetdva":
 

Kontaktní formulář

Jméno: *
Příjmení: *
E-mail: *
Telefon:
Dotaz: *
Napište číslicemi "tři dva jedna":

NADZEMÍ - Úvod
O projektu
Redakce
Pro média
Přidej článek
Inzerce
Lezecká škola
Plánované akce
Lezecké blogy
Kontakt

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE:

27.03.2023   11:44
Čaj:
Lehčích boulderů tam určitě bude dost. Je to lokální oblastička - ale cca 150 kousků a z toho 50 nad 7A se najde....
27.03.2023   11:42
Čaj:
Čau měl být, byli jsme domluveni u něj doma, ale Jirousovi přijela nečekaně babička a sešlo z toho :D Tak...
27.03.2023   09:22
Aix:
A neměla být podcast i s Jirousem? Kam to vyšumňělo?
27.03.2023   09:08
Tak jo!:
Tak přijeď bude to dobrý
26.03.2023   08:59
Školník:
Ok vole, já nevim co je secret spot, z info jsem nepochopil, jestli se leze na šutrech nebo na překližce, a jak moc je...
25.03.2023   19:22
Vole!:
Nedá vole je to secret spot! V3 ? Pičo kde jsi v US? Nebo na Hudy? Tady se lezou prásky od 7A ..
 
Nadzemí

© COPYRIGHT 2009 - 2023 NADZEMI.cz Česká republika. Všechna práva vyhrazena. Fotografie a texty jsou chráněny autorským právem a jejich použití není možné bez svolení autora.

Partneři  |  Tento web vytvořila digitální agentura a Grafické studio 321 CREATIVE CREW. | SEO optimalizace 321 |

321 creative people
×
O projektu
Stavění cest
Pro média
Inzerce
Přidej článek
Kontakt
Podcast
Horolezectví
Hory
Ledy a mixy
Skialpinismus
VIDEO
Lezení
ČR
Svět
Závody
Lokality
Písky
VIDEO
Bouldering
ČR
Svět
Závody
Lokality
VIDEO
Lezecká škola
Kdo jsme
Nabídka
ODDÍL
Články
E-škola / Video
A-Z
Horolezectví
velehory
hory
Ledy a mixy
Skialpinismus
Video
LEZENÍ
ČR
Svět
Závody
Lokality
Písky
Video
BOULDERING
ČR
Svět
Závody
Lokality
VIDEO
LEZECKÁ ŠKOLA
Kdo jsme
Nabídka
Tréninkové plány
Osobní trénink
Lezecké kurzy
Dětský kroužek
Speciální nabídka
Jídelníčky
Kompletní ceník
ODDÍL
Články
E-škola / Video